Corona

Hieronder vind je meer veelgestelde vragen over de werking en corona. (UPDATE 01/09/2021)
 


ūüí° UPDATE 1 SEPTEMBER

Vanaf woensdag 1 september vallen de beperkingen voor het Jeugdwerk weg. 
Er zijn dus geen strikte verplichtingen meer rond bubbelgroottes, voortdurend poetsen enz.

Wel vragen we jullie om aandacht te blijven hebben voor enkele basisprincipes.
Daarvoor werkten de koepels volgende richtlijnen uit: 

Binnen/buitenactiviteiten 

Bij voorkeur laat de alle activiteiten zoveel mogelijk buiten doorgaan.
Bij activiteiten binnen vragen we extra aandacht te besteden aan het ventileren en verluchten van ruimtes voor, tijdens en na gebruik. 
 

Hygi√ęne blijft belangrijk!¬†

‚úÖWas je handen regelmatig
✅Nies en hoest in je ellenboog en gebruik wegwerpzakdoeken 
‚úÖVoorzie ontsmettingsgel voor plekken waar geen water aan zeep aanwezig is
‚úÖWerk met afsluitbare vuilniszakken

 

Ben je ziek? 

Wie ziek is of zich niet goed voelt, blijft thuis.
Ook kinderen en/of begeleiding die in contact kwamen met een besmet persoon en in quarantaine moeten blijven, kunnen in dit geval niet deelnemen aan het aanbod. 
 

Social distancing en mondmaskers 

Vraag om social distancing te respecteren en een mondmasker te dragen indien dit niet mogelijk is aan: 

- externen (bv. ouders die hun kinderen halen en brengen, verantwoordelijken van de infrastructuur, leveranciers...)
- kinderen ouder dan 12 jaar 
- in drukke publieke ruimtes 
 

Buitenland 

Er zijn geen specifieke beperkingen voor jeugdwerkactiviteiten in het buitenland,
hou wel nog steeds rekening met de beperkingen en/of maatregelen van toepassing voor zowel het
land waar je naar afreist als voor terugkeer naar Belgi√ę.¬†

 

Klik hier voor Meer FAQ via de Ambrassade
 



Hoe organiseer ik een startdag, event, baravond,...? 

 

‚úÖ Vraag een vergunning aan
Voor een evenement op openbaar domein/in open lucht heb je een vergunning nodig.
Klik hier om een vergunning aan de vragen.
 

‚úÖ Evenementen met max. 200 bezoekers binnen of max. 400 bezoekers buiten
Geen beperkingen (geen mondmaskerplicht voor bezoekers, dansen is toegestaan, bezoekers moeten geen afstand houden, er moeten geen bubbels zijn…) 

! Opgelet het dragen van een mondmasker door medewerkers blijft verplicht

✅ Grotere evenementen? 
Verwacht je meer dan 200 bezoekers binnen of meer dan 400 bezoekers buiten? 
Dan heb je twee opties:

  • Je werkt met het COVID-safe ticket¬†
    • Niet nodig voor bezoekers onder de 12 jaar.
      (Let op, deze tellen wel mee als publiek in het totale bezoekersaantal) 
       
  • Je werkt niet met het COVID-safe ticket
    • Je vult het CIRM/CERM in¬†
    • Je volgt de richtlijnen voor social distancing¬†
    • Mondmaskerplicht (behalve zittend aan een tafel)¬†
    • Striktere horecaregels (zoals max. 8 personen per tafel (muv kinderen -12 jaar)).¬†
    • Dansen is niet toegelaten¬†


Dit zijn de regels in het kort. Voor volledige draaiboeken, details en verdere info: https://ikorganiseer.be/nieuws/corona-en-de-gevolgen-voor-je-evenement/ 

Of bekijk hier de FAQ voor evenementen 


Wat te doen bij een (vermoedelijke) besmetting


Duid nog steeds een verantwoordelijke (coronacoördinator) aan die aanspreekpunt is voor deelnemers, ouders en in geval van nood ook de contacttracers.
Deze persoon kent de afspraken die jullie maken om alles veilig te laten verlopen en kan snel reageren wanneer gegevens nodig zijn bv. in functie van een besmetting.


✅ De corona-coördinator  is het aanspreekpunt voor het vervolgtraject (o.a. de tracing) bij een mogelijke besmetting.
✅ Breng je koepel op de hoogte, zij kunnen en zullen je bijstaan voor de eerste en dringende maatregelen.
✅ Ook bij het COVID team Brugge kan je terecht voor vragen of wat te doen bij/met besmettingenvia info@elzbrugge.be


 

Volg ons op instagram