Corona

Hieronder vind je meer veelgestelde vragen over de werking en corona. (UPDATE 11/05/2021)

 


 

💡 Alle regels op een rijtje 

Vanaf 9 juni zijn er nieuwe versoepelingen die tellen!


Versoepelingen jeugdwerk 2021

 

GROEN licht voor de zomerkampen! 

Je zal deze zomer op kamp kunnen gaan, opnieuw in bubbels van 50 deelnemers.
De sector maakt opnieuw werk van draaiboeken, die kunnen we verwachten in de loop van mei. 

 

update3

Lees ook alles na in de draaiboeken voor de zomervakantie via ambrassade.be
Je vindt er ook een F.A.Q.

 


Mogen we activiteiten samen voorbereiden?

Vanaf 9 juni mag je ook met de leiding in georganiseerd verband afspreken met 50 personen.
Hou steeds 1,5 meter afstand en draag bij voorkeur een mondmasker. 

 


Wat kan binnen het Jeugdwelzijnswerk?

Deze maatregelen zijn enkel van toepassing bij organisaties die erkend zijn al jeugdwelzijnsorganisaties. 

> 1-op-1-begeleiding in de jeugdwerkorganisatie.

> Een derde persoon betrekken bij individuele begeleiding in de jeugdwerkorganisatie.

Meer info kan je hier terug vinden.

 


 

Mogen we samen studeren in ons jeugdlokaal? 

Ja, sinds 14 juni mag je in Brugge studeren in je jeugdlokaal.
Hier gelden ook de jeugdwerkregels en kan dit dus max. met 50 personen in je jeugdlokaal.

Respecteer hier ook de jeugdwerkregels en bewaar tussen elke student 1,5m afstand.
Mondmasker is verplicht wanneer de afstand niet gerespecteerd kan worden bv. bij komen/gaan van en naar studieplaats…

Via Brugge Studentenstad kan je een overzicht vinden de locaties waar samen studeren wel mogelijk is.
Je kan er ook onmiddellijk een plaatsje reserveren: https://bruggestudentenstad.be/nl/studeer-locaties

 


 

Wat met baravonden of een terras buiten aan je jeugdlokaal? 


Ook hier maken we het verschil tussen  binnen en buiten.

 Buiten mag je een bar/terras voorzien
Dit enkel voor eigen leden/leiding (geen ouders en derden).
Aantal deelnemers: max. 25 leden (tot en met 8 juni) of 50 leden (vanaf 9 juni).
Ook blijven de jeugdwerkregels gelden waaronder het bewaren van afstand 1,5 meter.


✅ Baravonden binnen kunnen doorgaan vanaf 9 juni.
Volg hier ook de horecaregels.

 


 

Er is een besmetting... wat nu?

We maken een onderscheid tussen laag en hoog risico.
De communicatie en eventuele quarantainemaatregelen verschillen hier sterk.

Is er sprake van een besmetting in je vereniging?
Doorloop dan het beslissingsschema en volg de stappen op. Schat dus in of het gaat om een laag of hoog risico.

Belangrijke update! Alle contacten binnen waarbij niet voldoende afstand werd gehouden zijn voor alle leeftijden een hoog risico contact.


Breng ouders en leden op de hoogte met de voorbeeldbrieven
Breng zeker ook de Eerstelijnszone Brugge via e-mail op de hoogte

Flowchart


 

Wat met financiële acties?

De gouverneur nam voor West-Vlaanderen extra maatregelen rond take-away en thuisleveringen.

Kan mijn financiële actie doorgaan?

Acties waarvoor je al zaken aankocht kunnen doorgaan mits jullie rekening houden met onderstaande voorwaarden.
Breng ook de jeugddienst op de hoogte en vraag toestemming aan de stad via dit formulier.

Kocht je niet bederfbare producten aan? Stel dan je actie liever uit. 
We blijven afraden om nieuwe acties op poten te zetten.


VOORWAARDEN:

  • Kan de vereniging de goederen leveren?

Sinds half december liet de gouverneur weten thuisleveringen terug kunnen.
Respecteer hier ook de regels van pakjesdiensten zoals bel aan de deur en leg het pakje voor de deur neer.
Er mag ook niet aan de deur betaald worden. 

Thuisleveren is dus niet hetzelfde als deur aan deur verkopen.
Zorg voor een goede organisatie met reservering, betaling via overschrijving en lever de goederen thuis af met de nodige voorzorgsmaatregelen.

 

  • Kan de vereniging de goederen laten afhalen?

Ja, de vereniging kan de goederen laten afhalen via een bestaande winkel of bestaand afhaalpunt of een afhaalpunt in buitenlucht dat werd goedgekeurd door de stad. 
De vereniging mag helpen bij het afhalen van de goederen maar dit moet gebeuren onder toezicht van bestaande afhaalpunt/de bestaande winkel. 

  • Welke goederen kunnen door verenigingen verkocht worden?

Aangekochte goederen die doorverkocht worden (bvb. industriële koeken, pannenkoeken, chocolade reeds verpakt, postkaarten, balpennen, sleutelhangers…)
Etenswaren (bvb. spaghetti, zelf gemaakte pannenkoeken, soep, hutsepot …) enkel indien bereid door een professionele traiteur/cateraar/restaurateur…
De vereniging mag hierbij niet helpen. 
Niet-etenswaren die zelf gemaakt worden (bvb. kaarsen, zelf gemaakte postkaarten…)
Samengestelde pakketten (bvb. ontbijtmand): dit kan, maar de pakketten mogen niet door de vereniging samengesteld worden enkel door een professionele instantie.

  • Waaraan moet een afhaalpunt minimaal voldoen?

Een afhaalpunt moet door de stad goedgekeurd worden of een bestaand afhaalpunt van een winkel zijn; 
Het afhaalpunt bevindt zich aan de buitenzijde van het gebouw;
Een afstand van 1,5 m tussen elke persoon wordt gegarandeerd;
Mondmaskers worden gedragen door de aanbieder en de afhalen;
De activiteit moet zo worden georganiseerd dat samenscholingen worden vermeden;
Noodzakelijke handhygiëne ter beschikking van aanbieder en afhaler
Bij voorkeur  afhalen op reservatie/via tijdslots
Geen cash geld, maar vooraf betaling of contactloos ter plaatse
De vereniging mag ondersteuning geven aan het afhaalpunt, maar dit moet onder toezicht gebeuren van de gemeente of de winkel/horecazaak/traiteur/cateraar/ restaurateur

Hierover en over eventueel bijkomende punten, worden duidelijke afspraken gemaakt met de instantie die het afhaalpunt aanbiedt.  De instantie die het afhaalpunt aanbiedt, ziet er op toe dat dit coronaproof gebeurt.

In elk geval moet je toestemming vragen aan de stad via dit formulier.
 


Grotere plannen?

Vanaf juni kunnen er terug events doorgaan binnen en buiten..
Het is nog even wachten op de concrete richtlijnen en draaiboeken. 
 

Heb je grotere plannen die de gewone werking overstijgen?
Vraag dan zeker je vergunning aan, mocht je dit nog niet gedaan hebben

Belangrijk daarbij is om het COVID EVENT RISK MODEL in te vullen.


Voor je een aanvraag doet, maak eerst de afweging of het écht noodzakelijk is.
Volg het advies van je koepel en/of de ambrassade om het risico
op verspreiding van het virus zoveel mogelijk te beperken.

Volg ons op instagram